Podpůrná opatření                                                 

V naší škole se vzdělávají žáci se širokou škálou speciálních vzdělávacích potřeb. Snažíme se podporovat žáky z odlišného kulturního prostředí i z odlišných životních podmínek. Při vzdělávání těchto žáků úzce spolupracujeme s pedagogicko-psychologickou poradnou (PPP) a se speciálně pedagogickým centrem (SPC) v Náchodě.

Podpora inkluzivního vzdělávání se legislativně opírá o novely vyhlášek č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, a č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, s účinností od 1. září 2016. Předmětem úpravy v této posledně uvedené vyhlášce jsou pravidla vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména pak pravidla poskytování podpůrných opatření.

Zákon stanoví pět stupňů podpůrných opatření. Škola poskytuje 1. stupeň podpůrných opatření i bez konzultace a rozhodnutí pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra. Ve škole působí školní poradenské pracoviště, které se podílí na podpoře vzdělávání těchto žáků. Podpůrná opatření 2. až 5. stupně neurčuje škola, ale školské poradenské zařízení – PPP nebo SPC. Podpůrná opatření se člení do pěti stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti. PPP nebo SPC stanoví žákovi konkrétní podpůrná opatření, která odpovídají danému stupni podpory. Podmínkou poskytování podpůrného opatření druhého až pátého stupně školou je vždy písemný informovaný souhlas zákonného zástupce žáka.

 Podpůrná opatření spočívají v:

  1. poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení,
  2. úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky jednotlivých předmětů,
  3. úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončení školní docházky,
  4. použití kompenzačních pomůcek a speciálních učebních pomůcek,
  5. vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu (IVP),
  6. využití asistenta pedagoga.
Máte dotazy?