Charakteristika školy

Základní škola Václava Hejny Červený Kostelec je plně organizovaná základní škola s 1. a 2. stupněm, školní družinou, školní jídelnou a výdejnou v Horním Kostelci. Škola usiluje o poskytování kvalitního vzdělávání, podporu všech žáků a efektivní spolupráci mezi vedením školy, pedagogy, rodiči i zřizovatelem. Strategické plánování vychází z pravidelných analýz, zpětné vazby a společné vize pedagogického sboru.
Škola je příspěvkovou organizací zřízenou městem Červený Kostelec. Hospodaří s prostředky ze státního rozpočtu, příspěvky zřizovatele a dotačními programy. Finanční prostředky směřují zejména na mzdy, provozní náklady, modernizaci učeben, vybavení a údržbu. Dalšími příjmy jsou pronájmy, školní stravování pro cizí strávníky či sponzorské dary. Školní majetek zahrnuje mobiliář, učební pomůcky, moderní ICT techniku a multimediální vybavení.
Organizace školy
Škola zahrnuje všechny součásti běžné základní školy – 1. a 2. stupeň, školní družinu, školní jídelnu a výdejnu v Horním Kostelci. Kapacita školy umožňuje vzdělávat velký počet žáků v několika budovách, přičemž výuka probíhá v kmenových i odborných učebnách. Součástí školy jsou také žáci s odlišným mateřským jazykem, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci nadaní, o které škola systematicky pečuje.
Vzdělávací program a podmínky výuky
Škola vyučuje podle školního vzdělávacího programu „Škola dětem“. Učební prostory tvoří kmenové třídy, odborné učebny, počítačové učebny a další specializované prostory. Každá třída je vybavena moderní prezentační technikou. Pravidelně se obnovují učební pomůcky i ICT technika, aby škola držela krok s moderními metodami výuky a podporovala rozvoj digitálních kompetencí.
Tělesná výchova
Výuka tělesné výchovy probíhá v několika sportovištích, protože kapacita školní tělocvičny je omezená. Žáci proto využívají i Sokolovnu a sportovní halu. Škola dlouhodobě usiluje o modernizaci a rozšíření vlastního sportovního zázemí, aby mohla lépe pokrýt potřeby všech tříd.
Jazykové vzdělávání
Výuka anglického jazyka začíná již na 1. stupni a postupně se navyšuje její časová dotace. Od vyšších ročníků se žáci učí také druhý cizí jazyk – německý, francouzský nebo ruský. Škola rozvíjí jazykové kompetence pomocí pestrých metod, projektů, exkurzí a nabídky konverzačních aktivit. Součástí vzdělávání je také předmět zaměřený na osobnostní a sociální rozvoj žáků.
Projekty, aktivity a spolupráce
Součástí života školy jsou školy v přírodě, lyžařské kurzy, cykloturistické kurzy, vodácké výlety, tematické exkurze i zahraniční poznávací cesty. Škola podporuje projektovou výuku, kooperativní metody, kritické myšlení a osobnostní rozvoj žáků. Žáci 9. ročníků pravidelně prezentují své závěrečné práce. Pro žáky se specifickými potřebami i nadané žáky škola zajišťuje diferencovanou a odbornou podporu.
Mezinárodní spolupráce a projekty
Škola se zapojuje do národních i mezinárodních projektů a dlouhodobě rozvíjí přeshraniční spolupráci se školou v polských Zabkowicich Slaskiech, se školou v německém Uchte a nejdelší tradici se školou v Küsnachtu ve Švýcarsku. Žáci se účastní společných setkání, projektových dnů a kulturně‑vzdělávacích aktivit. Škola bohatě využívá možnosti financování z operačních programů.
Školské poradenské pracoviště
Poradenské služby poskytuje tým školního poradenského pracoviště – speciální pedagog, výchovný poradce, metodik prevence a kariérní poradce. Tým pomáhá žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, řeší výchovné otázky, podporuje prevenci rizikového chování a spolupracuje s rodiči a odbornými institucemi.
Komunikace a školní parlament
Škola využívá moderní elektronickou komunikaci prostřednictvím systému EDUPAGE, který slouží k informování rodičů o prospěchu, chování, organizaci akcí i domácí přípravě. Aktivní je také školní parlament složený ze zástupců vyšších ročníků, který se podílí na životě školy a rozvoji žákovských kompetencí.
Kolektivní a společenský život školy
Základní škola Václava Hejny Červený Kostelec je plně organizovaná základní škola s 1. a 2. stupněm, školní družinou, školní jídelnou a výdejnou v Horním Kostelci. Škola usiluje o poskytování kvalitního vzdělávání, podporu všech žáků a efektivní spolupráci mezi vedením školy, pedagogy, rodiči i zřizovatelem. Strategické plánování vychází z pravidelných analýz, zpětné vazby a společné vize pedagogického sboru.
Součástí života školy jsou kulturní a společenské akce, setkání pedagogů, vzdělávací víkendy, tematické programy a tradiční slavnostní rozloučení s žáky 9. ročníků. Škola udržuje přátelské vztahy s bývalými zaměstnanci a podporuje komunitní charakter svého prostředí.